Biodīzeļdegviela (BioDD) – degviela, ko iegūst pāresterificējot augu eļļas ar spirtiem katalizatora klātbūtnē. Pamatā biodīzeļdegvielas ražošana balstās uz rapša sēklu eļļu. Dienvidu reģionos (piemēram, Itālijā) biodīzeļdegvielas ražošanā izmanto galvenokārt saulespuķu eļļu, ASV – sojas pupiņu eļļu utt. Tāpat popularitāti ir guvusi arī lietota cepamā eļļa, kas tiek savākta no sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem.
Biodīzeļdegvielas fizikāli-ķīmiskās īpašības
Biodīzeļdegvielai, salīdzinājumā ar fosilo dīzeļdegvielu, ir raksturīgas vairākas būtiskas īpašības, kas izceļ to uz citu bioloģisko degvielu fona: augstāks cetānskaitlis, augstāka sastingšanas temperatūra, labāka eļļošana, bioloģiski vienkārša un nekaitīga sadalīšanās, nokļūstot augsnē u.c.
Tā, piemēram, biodīzeļdegvielai ir zemāka siltumspēja (attiecīgi 36 MJ.kg-1 biodīzeļdegvielai un 43.8 MJ.kg-1 – fosilai dīzeļdegvielai), kas sekmē motora jaudas samazināšanos.
Tāpat dotā degviela satur vairāk nekā 10% saistītā skābekļa, kas uzlabo sadedzes procesu un tādejādi samazina kvēpu un cieto daļiņu saturu atgāzēs.
Savukārt, samazinoties apkārtējās vides temperatūrai, biodīzeļdegvielas plūstamība samazinās straujāk nekā fosilajai dīzeļdegvielai, kas saistīts ar dažādajām sastingšanas temperatūru vērtībām abām degvielām. Tādējādi biodīzeļdegvielas un to maisījumu, kur BioDD koncentrācija pārsniedz 35%, lietošana nav vēlama pie zemas apkārtējās vides temperatūras, ja netiek pievienotas kādas speciālas piedevas.
Biodīzeļdegvielas pielietošanaBiodīzeļdegvielu var izmantot jebkuros automobiļos, kuri ir aprīkoti ar dīzeļmotoru. Jāņem tikai vērā tas, ka pirms tīras (100%) biodīzeļdegvielas lietošanas obligāti jāsagatavo motora degvielas pievadsistēma, jānomaina gumijas degvielas vadi, degvielas filtru gumijas, blīvgredzeni utt., izņemot gadījumus, ja transportlīdzekļa ražotājs ir jau sagatavojis spēkratu biodīzeļdegvielas izmantošanai. Tāpat jāatceras, ka biodīzeļdegvielai piemīt labas šķīdinātāja īpašības, kas var nelabvēlīgi ietekmēt krāsotas virsmas un degvielas lietošanas sākumā var veicināt biežāku degvielas filtru maiņu.
Biodīzeļdegvielas lietošanas laikā ir arī jārēķinās ar nedaudz samazinātu motora jaudu un palielinātu degvielas patēriņu, taču ievērojami samazināsies kaitīgo elementu (ogļūdeņražu, oglekļa monoksīda u.c.) daudzums izplūdes gāzēs. Vairumā gadījumu negatīvi transportlīdzekļu ekspluatācijas rādītāji biodīzeļdegvielas lietošanas laikā rodas standartam neatbilstošu degvielas fizikāli-ķīmisko īpašību dēļ. To veicina nepareiza degvielas uzglabāšana un nekvalitatīvas degvielas lietošana.
Biodīzeļdegvielas pielietošanas pētījumi Alternatīvo degvielu Zinātniskajā laboratorijāPēc biodīzeļdegvielas pielietošanas pieredzes un veikto pētījumu analīzes LLU Alternatīvo degvielu Zinātniskajā laboratorijā, konstatēts neliels jaudas samazinājums un degvielas patēriņa pieaugums darbā ar biodīzeļdegvielu un tās maisījumiem ar fosilo dīzeļdegvielu, kas mainās atkarībā no biodīzeļdegvielas procentuālā daudzuma kopējā maisījumā. Salīdzinājumā ar dīzeļdegvielu, darbā ar 100% biodīzeļdegvielu jaudas samazinājums tika konstatēts 5...8% robežās, bet degvielas patēriņa pieaugums 6...12%.
Motora jaudas un griezes momenta izmaiņas izmantojot fosilo dīzeļdegvielu un biodīzeļdegvielu