Alternatīvo degvielu zinātniskā laboratorija... Tās aizsākumi meklējami Jelgavas pils teritorijā, kur sākotnēji atradās Tehniskās fakultātes Motoru izmēģināšanas laboratorija. Šajā laboratorijā tika izstrādāti dažādi studentu zinātnisko darbu, bakalaura darbu, maģistra darbu un pat doktora disertāciju eksperimentālie pētījumi. Profesora V. Gulbja vadībā aizsākti plaši biodegvielu ieguves un pielietošanas pētījumi. Vēlāk laboratorija tika pārcēlta uz Pārlielupi - Paula Lejiņa ielu 2 un pārdēvēta par Alternatīvo degvielu zinātnisko laboratoriju. Papildinot esošo tehnisko aprīkojumu, laboratorijā iegādātas un uzstādītas jaunas un modernas iekārtas. Paralēli esošajam Elbtalwerk Heidenau motoru jaudas stendam, 2006.gadā uzstādīts moderns veltņu tipa jaudas stends Mustang MD1750. Tolaik tas bija vienīgais šāda veida veltņu stends Baltijas valstīs. Tika uzsākti dažādu veidu eksperimentālie pētījumi nosakot gan automobiļu jaudas un griezes momenta raksturlīknes, gan imitējot reālos kustības apstākļus – degvielas patēriņu un citus parametrus. 2008. gada rudenī ERAF projekta ietvaros Alternatīvo degvielu laboratorijā iegādāta jauna aparatūra – automobiļu degvielas patēriņa noteikšanas mērierīce AVL KMA Mobile un atgāzu analītiskā sistēma AVL SESAM FTIR. Jaunā aparatūra paver daudz plašākas iespējas zinātnisko pētījumu veikšanā.
Alternatīvo degvielu zinātniskā laboratorija
Dotajā brīdī laboratorijā tiek izstrādāti gan Tehniskās fakultātes studentu laboratorijas darbi, gan arī veikti pētījumi bakalauru un maģistru darbu izstrādei. Savos pētījumos studenti pēta dažādu faktoru ietekmi uz motora vilces un jaudas raksturlielumiem, degvielas patēriņu, atgāzu kaitīgo komponenšu izmešu daudzumu u.c. Daudz pētījumu tiek veikti ar dažādu veidu degvielām, pētot spēkratu darbību gan ar fosilām degvielām (benzīnu, dīzeļdegvielu, dabasgāzi), gan arī dažāda veida biodegvielām (biodīzeļdegvielu, rapša eļļu, bioetanolu u.c.). Pilnvērtīgi izmantojot laboratorijas iekārtu sniegtās iespējas, pētījumi tiek veikti ne tikai ar vieglajiem automobiļiem, bet arī ar mikroautobusiem, nelieliem kravas automobiļiem un pat motocikliem.
Motocikla jaudas palielināšanas pētījums studentu bakalaura darba izstrādes ietvaros
Biodegvielu izpētē būtiskus pētījumus veic Tehniskās fakultātes Spēkratu institūta doktoranti un maģistranti. Izstrādājot savus promocijas darbus, pētījumus rapšu eļļas kā motordegvielas izpētē veikuši tā laika doktoranti I. Dukulis un A. Birkavs, savukārt, bioetanola izpētē promocijas darbu izstrādāja V. Pīrs. Arī dotajā brīdī doktorants M. Gailis darbojās bioetanola izmantošanas izpētes jomā, izstrādājot promocijas darbu ar temata nosaukumu "Dzirksteļaizdedzes motora vadības pilnveidošana darbam ar bioetanolu".
Sadarbojoties ar citu universitāšu institūtiem, kā arī dažādiem uzņēmējiem Alternatīvo degvielu zinātniskajā laboratorijā tiek veikti pētījumi arī par motordegvielu izmantojot ūdeņradi H2. Tāpat tiek pētīta dažādu degvielas patēriņa ekonomijas ierīču darbības efektivitāte un to ietekme uz atgāzu izmešu daudzumu. Sadarbojoties ar sporta automobiļu inženieriem un vienkāršiem entuziastiem, tiek pētīti optimāli motora barošanas sistēmas regulējumi izmantojot gan dažādas degvielas, gan arī veicot dažādus motora regulējumus.
Alternatīvo degvielu zinātniskās laboratorijas tehniskā bāze ar katru gadu iespēju robežās tiek pilnveidota un attīstīta. Esošās mērīšanas iekārtas tiek papildinātas un aprīkotas, lai palielinātu to izmantošanas iespējas un padarītu kvalitatīvāku to darbību. Ar katru gadu pieaug arī mūsu darbinieku pieredze dažādu biodegvielu izpētē.
Alternatīvās enerģijas pielietošanas izpēte ir viena no galvenajām prioritātēm mūsu laboratorijas darbībā. Bez saviem pētījumiem, Alternatīvo degvielu zinātniskās laboratorijas komanda ir atvērta arī dažādām sadarbības iespējām...
Alternatīvo degvielu zinātniskās laboratorijas komanda