LLU Alternatīvo degvielu zinātniskā laboratorija piedāvā sekojošus pakalpojumus:
Jaudas stenda pakalpojumi
Parasti ar jēdzienu jaudas stends asociējas viena no tā pamatfunkcijām - automobiļa jaudas noteikšana, tomēr tā faktiskais pielietojums ir daudz plašāks. Pamat funkcijas, kādas iespējams veikt uz jaudas stenda Mustang MD-1750 ir sekojošas:
- jaudas un griezes momenta noteikšana uz dzenošiem riteņiem;
- automobiļa slogošana piestrādes vai regulēšanas nolūkos;
- spidometra rādījuma kļūdas noteikšana;
- 1/4 jūdzes ieskriešanās laika noteikšana;
- ieskriešanās laika līdz 100 km/h noteikšana;
- degvielas patēriņa noteikšanai nepieciešamo režīmu uzturēšana u.c.
Līdz ar to jaudas stendu lietderīgi izmantot gadījumos, ja tiek veikti kādi konstruktīvi uzlabojumi automobilim, ja tiek mainīts pielietotās degvielas veids vai arī radusies nepieciešamība pēc mehāniskas vai elektroniskas regulēšanas. Visi mērījuma dati tiek ierakstīti, un tos vēlāk iespējams izdrukāt, salīdzināt un apstrādāt.
Degvielu izmantošanas ekspluatācijas parametru novērtējums
Ar ADZL laboratorijā esošajām iekārtām iespējams precīzi noteikt dažādu degvielu izmantošanas tehniskos rādītājus un to atšķirības. Uz veltņu stenda iespējams nodrošināt gan konstantus automobiļa kustības režīmus, gan arī mainīgas slodzes režīmus. Automobilim pieslēdzot degvielas patēriņa mērītāju un atgāzu analītisko sistēmu, iespējams noteikt momentāno un summāro degvielas patēriņu, kā arī vidējos izplūdes gāzu sastāva rādītājus.
Augstas rezultātu ticamības nodrošināšanai, iepriekš tiek sastādīta mērījumu metodika, definēti galvenie nosakāmie parametri un atkārtojumu skaits. Pēc mērījumu datu iegūšanas, tie tiek apstrādāti, attēloti grafiski un aprēķinātas rezultātu novirzes.
Atbilstoši pasūtītāja vajadzībām testiem iespējams izvēlēties dažādus braukšanas režīmus - gan tādus, kas imitē braukšanu pilsētas apstākļos, gan arī kombinētos režīmos.
Papildus automobiļ ekspluatācijas parametru novērtēšanai, ADZL laboratorijā iespējams noteikt arī atsevišķas pašas degvielas īpašības. Būtiskākās no tām ir degvielas siltumspēja, blīvums, viskozitāte.
Spēkratu motoru konstruktīvo izmaiņu ietekmes novērtējums
Veicot jebkāda veida izmaiņas spēkratu motoru konstrukcijā vai regulējumā, mainās arī to jaudas, griezes momenta un citu parametru rādījumi. To novērtēšanai un optimālākā regulējuma noteikšanai, efektīvi var izmantot laboratorijā esošās iekārtas. Šāda veida pakalpojumi visbiežāk tiek lietoti, piemēram, veicot standarta gaisa filtra nomaiņu pret samazinātas pretestības filtru, veicot izmaiņas gāzu sadales fāzu vai aizdedzes apsteidzes leņķa regulējumos, veicot "čiptūningu", turbokompresora nomaiņu utt. Novērtēšanu var veikt ne tikai pēc automobiļa dinamiskuma rādītājiem, bet arī pēc ekonomiskuma vai ekoloģiskuma rādītājiem.
Benzīnmotoru sprauslu pārbaude
Ar LLU Tehniskajā fakultātē izveidoto benzīnmotoru sprauslu pārbaudes iekārtu iespējams pārbaudīt sprauslu izsmidzināšanas kvalitāti (kūļa nevienmērību) un ražīgumu pie dažādiem degvielas sistēmas spiedieniem. Pārbaudes iekārta tiek vadīta ar datorprogrammas palīdzību, nodrošinot plašu režīmu iestatījumu klāstu.
Sprauslas iespējams testēt pie dažādām iesmidzināšanas frekvencēm, kas atbilst sprauslu darbībai brīvgaitā, pie vidējiem vai maksimāliem motora apgriezieniem. Bez tam testēšanas laikā iespējams ieslēgt gan vienlaicīgu to atvēršanos, gan arī secīgu. Vadības programmā iestatot testēšanas ilgumu, iespējams precīzi noteikt katras sprauslas degvielas izmidzināšanas daudzumu un aprēķināt sprauslu faktisko ražīgumu. Pārbaudes stends aprīkosts ar augsta ražīguma BOSCH Motorsport degvielas sūkni ar ražīgumu 280 l/h. Sprauslu pārbaudes iekārtā izmantoti mērcilindri ar iedaļas vērtību 2ml, kas nodrošina pietiekoši augstu rezultātu nolasījuma precizitāti.
Automobiļa motora diagnostika
Motora un citu vadības sistēmu atteikumi ir bieži sastopami mūsdienu spēkratiem. Elektronisko vadības sistēmu sarežģītība padara ļoti apgrūtinošu spēkratu diagnostiku bez speciāla aprīkojuma. Bieži vien defekti izpaužas tikai kādos konkrētos kustības vai slodzes režīmos. Komplicētu diagnostikas ierīču izmantošana ceļa apstākļos var būt apgrūtinoša vai pat neiespējama.
Alternatīvo degvielu zinātniskās laboratorijas aprīkojums nodrošina iespēju automobili slogot stacionāros apstākļos un vienlaicīgi izmantot dažādas mobilas vai stacionāras diagnostikas iekārtas.